![תו הלב](/files/catalog/item/thumbsrc/110_20318.jpg)
הניגון שימש בראשית החסידות ככלי מעשי להשפעה על רגשותיהם ונפשותיהם של המנגנים וסביבתם. המטרות היו מגוונות: התעוררות משינה לצורך עבודת ה' ותמריץ להתעלות הלב והנפש הנדרשת לקיום תורה, מצוות, תפילה ואפילו לימוד. השימוש הנרחב בדרשות החסידיות במוטיב הניגון כדימוי והשימוש המעשי בו ככלי לעבודת ה', בצרוף העדויות העולות מהדרשות ומהסיפורת החסידית הענפה, מעידים על חשיבותו ומעלתו הרוחנית בהגות החסידית ובחיי היום יום בקהילות החסידיות.
על רקע זה בוחן הספר את מעמדו, תפקידיו ומשמעויותיו של הניגון בכתביו של רבי נחמן מברסלב. השוואה מקיפה, שנעשתה לראשונה, לערך הניגון בדרשות ראשית החסידות מהבעל שם טוב ועד האדמו"ר הזקן, מעלה שהדומיננטיות של המוסיקה ונוכחותו של המוטיב המוסיקלי בהגותו של רבי נחמן, הן תופעה חריגה גם על רקע ההשוואה לדרשות אבות החסידות. חיבור זה טוען כי הציר המרכזי שסביבו סובב נושא הניגון בהגותו של רבי נחמן הוא הציר המטאפיסי־קיומי. המוסיקה בתורתו מהווה תשתית לכלל כתיבתו, אם בגלוי ואם בסמוי. רבי נחמן יצר אפוא תאולוגיה מקיפה של המוסיקה.
ד"ר עדיה הדר היא בעלת תואר שלישי בפילוסופיה יהודית וחוקרת חסידות, מאמריה בתחום החסידות פורסמו בבמות שונות: "קורות", "עלי ספר", "ציונות דתית" ועוד. למעלה מ־20 שנה עסקה בתחום החינוך והניהול. כיום היא עוסקת בתחום היזמות החינוכית, ומשמשת כמרכזת "המכון לחקר הציונות הדתית" באוניברסיטת בר־אילן.
מק"ט:  110-20318 ISBN:  978-965-226-549-4 שפה:  עברית מספר עמודים:  226 משקל:  500 גרם גודל:  17X24 ס"מ תאריך:   05/2021 מוציא לאור:  הוצאת אוניברסיטת בר-אילן
תוכן העניינים
פתח דבר 11
מבוא 15
הניגון כמעשה והניגון כדימוי 16
המוסיקה ככלי או כבעלת ערך עצמאי 17
דגם חלופי 19
(א) המוסיקה כמייצגת ישות מטאפיסית או רומזת לה 19
(ב) המוסיקה כמייצגת את הקיום הממשי הקונקרטי או מתייחסת אליו 19
האזוטריות והפנייה לקיום הממשי בכתבי רבי נחמן 21
המסד הטקסטואלי 26
סקירת ספרות המחקר הרלוונטית 27
רבי נחמן: ביוגרפיה והגות 27
מוסיקה ויהדות 28
רבי נחמן וניגון 29
שיר של חסד 31
התזה המרכזית 33
פרק א: הניגון בדרשות אבות החסידות 35
הניגון כדימוי 35
דימוי ״כנגן המנגן״ 36
דימוי ״עלי נבל וכינור״ 45
דימוי המגרפה ודימוי הכינור 48
דימוי המחול וכלי הזמר 51
הניגון כמעשה 54
הניגון כמעורר מהשינה 54
הניגון כמשמח 55
ניגון, התבוננות וספונטניות 59
השופר והחצוצרות 62
מישור מעשי־מיסטי 65
חזנים 68
יודעי נגן 75
ההבדל בין שיר וזמר 78
שיר ותפילה 83
טעמים, ניגון ונבואה 85
מקצב ודופק 92
ניגון העמים 93
ניגון ישמעאל וניגון יוון 96
סיכום 101
פרק ב: מוטיבים אקוסטיים ומוסיקליים בהגותו של רבי נחמן 103
חצוצרות וקול שופר 103
שופר ואחדות 109
סיכום ביניים 116
גנוחי ונוה )הגניחה והאנחה( 117
מקצב ודופק 120
המוסיקה כתרפיה 126
כף אל כף 131
צעקה 139
צעקה ללא קול 144
סיכום 146
פרק ג: יתרונותיה של המוסיקה בהגותו של רבי נחמן 147
יתרונות המוסיקה ככלי דתי 147
מחול וריקודים 147
מעבר מעצב לשמחה 148
דבקות ואקסטזה 150
מגיה וייחוד הספירות 152
שמחה המובילה להתעלות מיסטית ולנבואה 157
הריקוד למטרה דתית ולא להתלהבות היצר 158
יתרונותיה התועלתניים של המוסיקה: חינוך, מנהיגות 159
הניגון כפיתוי פוליטי וחינוכי 160
חינוך מוסיקלי – אישי, פסיכולוגי, דתי 168
ניגון עמים וניגונו של הצדיק 171
סיכום 174
פרק ד: אזוטריות ומוסיקה בהגותו של רבי נחמן 175
קיומיות ואזוטריות 177
צמצום ואזוטריות 183
תוכחה ואזוטריות 185
נבואה ואזוטריות 187
סיכום 188
אחרית דבר 189
נספח 191
ביבליוגרפיה 193
מפתחות 205
ד"ר עדיה הדר היא בעלת תואר שלישי בפילוסופיה יהודית וחוקרת חסידות, מאמריה בתחום החסידות פורסמו בבמות שונות: "קורות", "עלי ספר", "ציונות דתית" ועוד. למעלה מ־20 שנה עסקה בתחום החינוך והניהול. כיום היא עוסקת בתחום היזמות החינוכית, ומשמשת כמרכזת "המכון לחקר הציונות הדתית" באוניברסיטת בר־אילן.