0
מכפרת המקדש לכפרת הקהל

מכפרת המקדש לכפרת הקהל
יום הכיפורים במקדש במקורות התנאיים
יוסף מרקוס

עבודת הכפרה והטהרה במשכן ביום הכיפורים מתוארת באופן מפורט בספר ויקרא פרק טז. סדר העבודה התפרש בהרחבה במקורות יהודיים מימי הבית השני, בספרות חז”ל ובסדרי העבודה הקדומים שנתחברו על ידי הפייטנים לצורך אמירתם בתפילה. עיון במקורות השונים מלמד על הבדלים משמעותיים באשר לאופן בו התפרשה הפרשה בכל אחד מהם. במוקדו של חיבור זה עומדת ספרות התנאים וברקע השאלות שהעלה יעקב זוסמן ביחס לתולדות ההלכה בכלל: “כיצד היא צמחה? מה היו שלבי התפתחותה? מה עבר עליה מן המקרא ועד לגיבושה הסופי בספרות התנאים?”.

ספר זה משרטט את דרכי התגבשותה של עבודת הכהן הגדול בספרות התנאית, מהמקרא, דרך מקורות קדם תנאיים ועד בית המדרש התנאי בדור יבנה ואושא. הספר מתמקד באבני הבניין של סדר העבודה כפי שהוא מופיע לפנינו במשנה ובמקורות תנאיים נוספים, וחושף את התהליכים הפרשניים, השיקולים הטקסטואליים והחוץ־טקסטואליים ואת המסורות מימי הבית השני שהובילו את החכמים לעצב את העבודה ואת מטרתה.

לצפייה דיגיטלית כותר

מק"ט:  110-20337 ISBN:  978--965-226-635-4 שפה:  עברית מספר עמודים:  376 משקל:  900 גרם גודל:  17X24 ס"מ תאריך:   09/2022 מוציא לאור:  הוצאת אוניברסיטת בר-אילן

תוכן עניינים

תודות 13

מבוא 15

1. פתיחה 15

2. השאלה ההיסטורית שבתיאורי המשנה 21

3. תולדות ספרות ההלכה 24

4. נוסח המקורות המצוטטים 27

פרק ראשון: אפיון דמותו של הכהן הגדול והאידאליזציה של

המקדש במשנת כפורים 29

1. פתיחה 29

2. שבעת הימים לפני יום הכיפורים – טקס חניכה 30

2.1 . לימוד סדר היום והלימוד בליל יום הכיפורים 37

2.2 . השבעת הכהן הגדול 44

3. אידאליזציה של המקדש במשנת כפורים 47

3.1 . הריצה על הכבש 49

3.2 . עליית הגורל בימין או בשמאל 49

3.3 . ״נעשה איברים איברים״ 53

3.4 . המקדש והארון 54

4. סיכום 55

5. נספח: טעם הפרישה בתוספתא – חשש טומאת נידה 55

פרק שני: טבילות וקידושים 61

1. פתיחה 61

2. רחיצה במים בפרשה המקראית 62

3. הטבילה ביום הכיפורים במקורות התנאיים 63

3.1 . מקור הטבילה הראשונה 64

3.1.1 . מקור מקראי לטבילה הראשונה? מחלוקת התנאים בתוספתא 68

3.2 . מקורן של ארבע הטבילות הנוספות 70

3.2.1 . דרשות רבי יהודה ורבי בספרא 71

4. סיכום – הטבילה בין המקרא לספרות התנאית 73

5. רחיצת ידיים ורגליים במקרא 74

6. קידוש ידיים ורגליים ביום הכיפורים במקורות התנאיים 75

6.1 . מספר הקידושים – עשרה או אחד עשר? 76

6.2 . מטרת הקידושים על פי המסורות השונות 81

6.3 . רבי מאיר וחכמים 85

6.4 . הדרשות בספרא 86

6.5 . אילו טבילות וקידושים מעכבים 88

7. סיכום 90

פרק שלישי: מערכת הכפרה ביום הכיפורים – בין המקרא לספרות התנאית 92

1. הכפרה ביום הכיפורים במקרא – כפרת המשכן והעם 92

2. הכפרה במקורות קדם תנאיים – מכפרת המשכן לכפרת הקהל 97

2.1 . המניעים לשינוי 100

3. הכפרה במקורות התנאיים – המהפכות הפרשניות 101

3.1 . הזאות הדם – כפרה על חטא ׳טומאת מקדש וקודשיו׳ בלבד 102

3.1.1 . המהלך הפרשני והשיקול החוץ טקסטואלי 106

3.2 . מערכת הווידויים – כפרה על יתר העוונות 108

3.2.1 . המהלך הפרשני־טקסטואלי 109

3.2.2 מכפרה פולחנית לכפרה באמצעות וידוי 114

3.2.3 . השיקול החוץ טקסטואלי ויחסו למהלך הפרשני־טקסטואלי 119

4. שיטת רבי יהודה 122

4.1 . האם משנת כפורים תואמת את שיטת רבי יהודה? 125

פרק רביעי: עבודות הדם של קורבנות החטאת 128

1. פתיחה 128

2. הזאות הדם במקרא 128

3. הזאות הדם במקורות קדם תנאיים 131

4. הזאות הדם במקורות התנאיים 133

4.1 . הזאות הדם בקודש – התיאור במקורות התנאיים 134

4.1.1 האם הדם נגע בכפורת? 135

4.1.2 . משנה ראשונה ומשנה אחרונה – השתקפותה של

שיטה חילופית 138

4.1.3 . מניין ההזאות 139

4.2 . הזאות הדם באוהל מועד – הזאות אל עבר הפרוכת 141

4.2.1 . האם הדם הוזה ישירות על הפרוכת? 144

4.2.2 . הזאות אל עבר הפרוכת מבפנים? 147

4.3 . הזאות הדם על המזבח – הזאות על מזבח הקטורת 154

4.3.1 . ערבוב דם הפר והשעיר 155

4.3.2 . הקפת המזבח – שיטת תנא קמא 157

4.3.3 . דרך נתינת הדם 160

4.3.3.1 . הברייתא בבבלי 161

5. הקדים דם השעיר לדם הפר – סדר בעבודת יום הכיפורים 162

5.1 . מיקומה של ההלכה במשנה 162

5.2 . בין המשנה לתוספתא 163

5.3 . בין התוספתא לברייתא בבבלי – דעת רבי יהודה 164

6. נשפך הדם 166

6.1 . ״שכולם כפרה וכפרה בפני עצמן״ 167

6.2 . מחלוקת התנאים 168

7. ״דברי הכל אין מתן יסוד מעכב״ – האומנם? 170

8. זמן הקרבת אימורי החטאת ושרפת החטאת 172

8.1 . הברייתא בירושלמי – סדר חילופי למשנה 177

9. סיכום – מכפרה כללית על המשכן לכפרה נקודתית על הקהל 178

פרק חמישי: נוסח הווידויים ותגובת העם 179

1. פתיחה 179

2. מחלוקת התנאים בסדר הווידוי 179

2.1 . הצגת המחלוקת בתוספתא 181

2.2 . הברייתא בספרא ובתלמודים 183

3. הרקע למחלוקת בין התנאים 186

4. ״כי ביום הזה יכפר עליכם״ 186

5. תגובת העם 187

פרק שישי: הקטרת הקטורת ותפילת הכהן הגדול 193

1. הקטורת במקרא ביום הכיפורים 193

2. הקטורת בכתבי פילון ויוספוס 194

3. הקטרת הקטורת ותפקידה במקורות התנאיים 197

3.1 . הכניסה עם הכף והמחתה 198

3.2 . מספר הפרוכות 199

3.2.1 . הפרוכת – בין המשנה לתוספתא 202

3.3 . מקום ההקטרה ומחלוקת הפרושים והצדוקים 204

3.3.1 . הברייתא בספרא 206

3.3.1.1 . דרשת הצדוקים על פי הספרא 207

3.3.1.2 דרשת החכמים בספרא 209

3.3.1.3 . סיום דרשת הספרא 213

3.3.2 . בין הספרא לתוספתא 214

3.3.3 דרשת הספרא וגלגוליה בירושלמי ובבבלי 218

3.3.4 . סיכום – מקום ההקטרה 222

3.4 . אופן ההקטרה 223

3.5 . ״ניתמלא הבית עשן״ 225

4. תפילת הכהן הגדול 226

4.1 . מקום התפילה 227

4.2 . תפילה קצרה 232

4.3 . תוכן התפילה של הכהן הגדול 236

4.3.1 . נוסח התפילה במקורות התלמודיים ובמדרשים 236

5. זמן הוצאת הכף ומחתה 240

6. חובת פרישת כל אדם מאוהל מועד בזמן עבודת הכהן הגדול 243

7. סיכום 245

פרק שביעי: השעיר לעזאזל 246

1. השעיר לעזאזל במקרא 246

2. השעיר לעזאזל במקורות קדם תנאיים 248

2.1 . ספר חנוך א 249

2.2 . ספר היובלים 249

2.3 . מגילת המקדש 250

2.4 . כתבי פילון, יוספוס ותרגום השבעים 251

3. השעיר לעזאזל בספרות התנאית 252

3.1 . פרשנות המונח ׳עזאזל׳ בספרות התנאים 253

3.2 . תיאור טקס השילוח במשנה 255

3.2.1 השעיר – מהמקדש ועד לצוק 255

3.2.2 . וכבש עושין לו 257

3.2.3 . ליווי האיש העתי לאורך הדרך 260

3.2.4 . צורת השילוח – בין מקרא למשנה 262

3.2.4.1 . המניעים לשינוי 266

3.3 . משמעות הלכתית בשילוח השעיר למדבר 268

3.3.1 . טומאת בגדים 269

3.3.2 . המשך סדר העבודה לאחר שילוח השעיר 270

3.4 . לשון של זהורית 272

3.4.1 . תפקידה של הלשון של זהורית 273

3.4.2 . הלשון של זהורית בברייתות 275

4. שילוח השעיר לעזאזל – סיכום 277

פרק שמיני: קורבנות העולה והמוספים 279

1. פתיחה 279

2. מספר האילים 280

2.1 מקרא 280

2.2 . מקורות קדם תנאיים – הפרדה בין הפרשיות 280

2.3 . ספרות תנאית – גישות שונות 281

2.4 . שני אילים בלבד – מדוע? 283

3. סדר הקרבת קורבנות המוספים 285

3.1 . מקורות קדם תנאיים מימי הבית 285

3.2 מקורות תנאיים 288

3.2.1 משנת כפורים ז, ג 288

3.2.2 . מחלוקת התנאים בתוספתא 292

3.2.3 תנא דבי שמואל 294

3.2.4 . רבי יהודה בתוספתא 296

3.2.5 . הסבר השיטות השונות 297

4. סיכום 298

סיכום ומסקנות 300

1. דרכי הכפרה בעבודת יום הכיפורים – בין המקרא לתנאים 300

1.1 . שיטת רבי שמעון – מכפרה פולחנית לכפרה באמצעות וידוי 300

1.2 . שיטת רבי יהודה – כפרה באמצעות דם 301

1.3 . השיקול הטקסטואלי והחוץ טקסטואלי ושאלת הצורך בווידוי

בקורבנות אחרים 302

2. אופייה ומגמתה של עבודת יום הכיפורים במקדש במשנת התנאים –

התגלות שכינה או כפרה? 303

3. משנת כפורים אל מול מקורות מקבילים – נרטיב עצמאי? 305

4. מהמקרא לספרות התנאית – אופן היווצרותו של סדר העבודה 307

4.1 . מסורות ורסיסי מסורות קדומות במשנה 308

4.2 . חלקים מסדרי העבודה שהתחדשו בבית המדרש התנאי 310

4.3 . חלקים מסדרי העבודה שיש להסתפק האם נהגו בבית שני 312

5. פיוטי סדר העבודה ויחסם למשנה 313

ביבליוגרפיה 319

מפתחות 353

ספרים דומים