0
מחשבות על עגנון - כרך ג'

מחשבות על עגנון - כרך ג'
אבידב ליפסקר

הכרך השלישי של מחשבות על עגנון הוא חפירת עומק בטקסט אחד, קורות בתינו, מיצירות הזקונים של עגנון, שפורסם לראשונה בשלמותו כתשע שנים אחרי מותו של המחבר.

המחשבה הביקורתית על קורות בתינו מבוססת בחיבור זה על הבחנה כי יצירה זו עיקר קיומה הוא בממד טקסטואלי או בין-טקסטואלי, כלומר קורות כתיבות הספרים בקהילתו. הבחנה זו לגבי יצירה זו שהיא 'כתיבה על כתיבה' באה להחליף את מה שביקורת עגנון ראתה כיצירה שאין לייחס לה תשומת לב רבה, וכי אינה אלא ניסיון כושל של עגנון להעמיד סאגה משפחתית בדויה למחצה.

הקריאה בקורות בתינו מבקשת להראות כי גם אם שוקעו בה תולדותיהם של אנשים ממשיים מאבות אבותיו של עגנון, הרי בממד העומק שלה אין זו יצירה על אודות בני אדם, אלא על קיומם, תולדותיהם וגלגוליהם של ס פ ר י ם מכל מרחביו של ארון הספרים היהודי. הכוח המניע של יצירה זו טמון באבלו המתמשך של עגנון על אובדנם הקטסטרופלי של כתביו וספריותיו שלוש פעמים בשרשרת אסונות אישיים וקולקטיביים, ומעל כולם השריפה 'המיתולוגית' של כל ספריות עירו בוטשאטש בשנת 1865. מכאן - מאירוע היסטורי זה אשר לסבו ר' יהודה פארב היה חלק חשוב בריפויו - מתגלגלת התֶמה החוזרת בכתבי עגנון של סופרים ואוהבי ספרים שספריותיהם עלו באש, וכן התעניינותו העקבית בספרות השבחים ובסיפוריה על כתבים נשרפים וכתבים גנוזים. מכאן מתגלה גם הפיצוי האסתטי והאידאי שנמצא לו בדמות עיצובו של 'קורות בתינו' כחלל רב-קולי עצום של ספרים בני תקופות שונות, המשוחחים כביכול ביניהם ומבקשים מהמספר להכריע בין עמדותיהם השונות. כל זה מוליך לחיבורו של קורות בתינו כ'סיפור שבחים (הגיוגרפיה) של העצמי הכותב', כלומר לעיצוב האישיות היוצרת של עגנון עצמו כמי שממשיך להיטלטל בין מסורות של חכמים קדומים אנשי מגיה וחכמי אסטרונומיה לבין חכמי הלכה שידיעת התורה שלהם מגיעה כדי ידיעתה כולה בעל-פה והפיכתה מתורת ספרים כתובה לתורה שכולה בעל-פה.

בכרך זה נפרשת מפה ביבליוגרפית המשחזרת עשרות חיבורים מימי-הביניים ועד לעת החדשה, בין שהם נזכרים ובין שהם נרמזים בספר קורות בתינו. זהו אפוא חיבור עקרוני ביחס לַתכונה שיצאו לה מוניטין של עגנון כ'ספרייה מהלכת' של הספר היהודי, ובעיקר של השיח הפנימי הסוער שדעתו הייתה נתונה בו ביחס לחיבורים הכלולים בה. בתוך שיח זה שוקעו הרהורים ספרותיים עקרוניים ביחס לשאלת נצחיותו המסופקת של הספר היהודי ואפשרויות 'התקיימותו' בתודעה קולקטיבית משננת דווקא בעת אובדנו בשריפה או גניזתו מרצון.

בחלקו השני של הספר נזכרות גם כמה עבודות של עגנון מחוץ לקורות בתינו כמו בסיפור 'ספר שאבד' מהקובץ עיר ומלואה כבפרויקט ספרותי 'צפתי' שעגנון החל בו בסיפורו 'מעשה העז' ושני אלה עומדים כדיפטיך זה לצד זה ומטילים אור על מקומה של הספרות היהודית במעברה מהגולה לארץ-ישראל. שאלת ההיסטוריות של עיצובים ספרותיים עומדת גם במרכז הדיון על המבנה המטאפיסי האורבני של 'חנותו של מר לובלין' וברומנים של עגנון בחתימת הספר.

בספר מפתחות ביבליוגרפיים מפורטים של עשרות חיבורים שעגנון נשען עליהם בכתיבת קורות בתינו וכן תצלומיהם של ספרים נדירים ותעודות נדירות ששימשו את עגנון בכתיבת חיבורו זה.

מק"ט:  110-20365 ISBN:  978-965-226-665-1 שפה:  עברית מספר עמודים:  254 משקל:  510 גרם גודל:  17X24 ס"מ תאריך:   05/2024 מוציא לאור:  הוצאת אוניברסיטת בר-אילן

תוכן העניינים

מחשבה בפתח: יופיים של כתבי עגנון 9

מחשבה ראשונה: מאימת הכּלָיָה: שימור, שחזור וגניזה בסיפורי הייסוד של קורות בתינו 19

מה נרשם על קורות הבית? פתיחות נדפסות ופתיחות ׳מושעות׳ לסיפורי ר' שמואל 21

א. מעשה עזריאל משה ותורת השינון בסיפורי עגנון 21; ב. הפתיחה המושעית של קורות בתינו: 'לפי הצער השכר' 27; ג. שרפה כחורבן שבטי וכגניזה משפחתית 34; ד. אחרון הגונזים ב'ראש מילין' 40; ה. מסורת ספרותית מומצאת: קורות בתינו לעגנון מול קרֹוֹת בתינו לר' משה שמואל הרצוג 47; ו. שבחיהם של בעלי ספריות שרופות בסיפור 'כוכבי השמים וכסיליהם' 51; ז. לתלוש מן המרחב: מיקומו ההגיוגרפי של הסובייקט הכותב 67

מחשבה שנייה: כיצד משוטט שם בלא גוף? 75

מגילת היוחסין של הכתבים הגנוזים בקורות בתינו 77

א. סדר הקריאה בספר קורות בתינו 77; ב. ספריות נעלמות: מעשיהם של כותבים, מעתיקים וגונזים 88; ג. על ספריות שרופות: הערה היסטוריוגרפית על שו"ת שרידי אש 97; ד. איטליא: קדמת עדן של חכמי פולין בספר קורות בתינו 100; ה. ר' מנחם עזריה מפאנו: גלגול הנשמות בשמות ובאותיות 103; ו. חכמת האסטרונומים של הראשונים וחכמת העברונות של האחרונים 108; ז. האפילוג של איטליא בדורות 'האחרונים' 120; ח. סיפורי ת"ח-ת"ט בקורות בתינו 123; ט. 'אֶל גִּבְעַת הַגְּוִיּוֹת בַּשֶּׁלֶג' לאורי צבי גרינברג ו'דם עבדיו' לעגנון: הנצחה משפחתית (אצ"ג) וטקסטואליזציה מדרשית (עגנון) 127; י. 'הַקֶּבֶר בַּיַּעַר' לאורי צבי גרינברג ו'על ערבים בתוכה' לעגנון: שני טיפוסי גישה לסיפור הפולקלורי 140

מחשבה שלישית: שברים 149

על התגלות והסתתרות של קדושה 151

א. היכן מסתיים הספר הראשון של קורות בתינו? 151; ב. חמשת החושים וקץ ההתגלות של שברי קדושה 156; ג. מִׁשבָרים של קדושה גלויה אל קדושה נגנזת 163

מחשבה רביעית: בין שתי ערים: היסטוריה של זמן יהודי וקרטוגרפיה של קהילה 167

שתי ערים: המודל האורבני־המטפיזי של כתבי עגנון 169

א. הקריה הארכאולוגית של בוטשאטש 169; ב. הקריה השמימית של קרקוב 171; ג. מי היא הקריה השמימית של לייפציג? 181; ד. דעת הזמן ודעת המקום: הקרטוגרפיה היהודית של עגנון 184

מחשבה חמישית: מה דין ספר שאבד? 189

היסטוריה של הווה קהילתי 191

א. ספר שאבד... או המבקשים 'דרך קצרה' ועושים תורתם אמתלא 191; ב. תולדות מגיני ארץ 193; ג. העושים תורתם אמתלא 199; ד. בין 'ספר שאבד' ו'מעשה העז' 201

מחשבה שישית: ספרות והיסטוריה בספר קורות בתינו, או על אי־האפשרות לסכם 207

במקום סיכום 209

א. סיפורת של אי־ההכרעה: היסטוריה והגיוגרפיה, מעשים וימים בספר קורות בתינו 209; ב. פרה־פיגורציה ופיגורציה: גנאלוגיה של רצוא ושוב 211

מראי מקום 217

כתבי עגנון הנזכרים בחיבור 217; מקורות בעברית 217; מדרשים, סיפורת יהודית קדומה, קבלה, חסידות, מוסר, שו"ת 226 ; מקורות בלועזית 229 ; נספח: כתבים נזכרים ורמוזים בספר קורות בתינו 231

מפתחות 237

ספרים דומים