0
נוגע במה שאינו

נוגע במה שאינו
נוכחות והיעדר אלוהים בשירת רבקה מרים ויונדב קפלון
מתניה אורי מאלי

"[...] אַי אֱלֹהַי אוֹ מִי שֶׁתִּהְיֶה .
אָז גָּדַלְתָּ מְאוֹד, כְּשֶׁהִפְלֵאתָ לְהַסְווֹת
אֶת הָרִיק הַדָּוֶה
בָּאַשְׁלָיָה שֶׁיּוֹדְעִים אֲנַחְנוּ מַשֶּׁהוּ" (יונדב קפלון)
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים
אֶת הַשָּׁמַיִם שֶׁבְּעֶצֶם אֵינָם
וְאֶת הָאֲדָמָה שֶׁרוֹצָה בָּם לָגַעַת [...]
וְאֶת הָאָדָם הוּא יָצַר
שֶׁהָאִישׁ הוּא תְּפִלָּה וְהוּא חוּט
נוֹגֵעַ בְּמַה שֶׁאֵינֶנוּ
בְּמַגָּע שֶׁל רֹךְ וְדַקּוּת" (רבקה מרים)

איך מתפללים לאין של אלוהים? איך אפשר להאמין בהיעדר? ספר זה פורש את מקורות התאולוגיה השלילית והתאולוגיה השלילית הרדיקלית במסורת הפילוסופית, במסורת הנוצרית והמוסלמית ובעיקר במסורת היהודית. במסורת היהודית מתנסחת התאולוגיה השלילית בשני שבילים של שלילה: האחד הוא מונותאיזם מופשט שבמרכזו מתגלה האלוהים בערפל ללא דמות וללא דימוי. השני הוא הסתר הפנים המופיע כהסבר תאולוגי בעת משבר, כאשר הפער בין ההבטחה והברית למציאות ההיסטורית העגומה הופך בלתי נסבל. בשני השבילים הולכים המאמינים בניסיון הפרדוקסלי להתקרב לאינות של אלוהים.

רבקה מרים ויונדב קפלון , שני משוררים המעזים להישיר מבט אל הריק הדווה ואל השמים שבעצם אינם, וליצור משם שפה חיה וכנה לחבור בין אדם לאלוהים. בספר מוצעים לראשונה קריאה מקיפה ומעמיקה בשירתם ופירוש להיבטים התאולוגיים העולים ממנה.

ד"ר מתניה מאלי הוא מורה וחוקר שירה ותאולוגיה.

לצפייה דיגיטלית כותר

מק"ט:  110-20355 ISBN:  978-965-226-643-9 שפה:  עברית מספר עמודים:  382 משקל:  700 גרם גודל:  17X24 ס"מ תאריך:   08/2023 מוציא לאור:  הוצאת אוניברסיטת בר-אילן

תוכן העניינים

תודות 11

מבוא 13

פרק ראשון: תאולוגיה, תאולוגיה שלילית ותאולוגיה שלילית רדיקלית 17

תאולוגיה שלילית במסורת הפילוסופית היוונית 18
מקורותיו של השיח התאולוגי האפופטי בפילוסופיה היוונית 19
תאולוגיה שלילית באסלאם 22
תאולוגיה שלילית בנצרות 27
תאולוגיה שלילית: מן הנצרות אל המודרנה 32
מתאולוגיה שלילית לתאולוגיה שלילית רדיקלית של "מות האלוהים" 38
אור מהסדקים: תאולוגיה פוסט־מודרנית 40
תאולוגיה שלילית עברית: הפשטה מונותאיסטית והסתר פנים 45
הפשטה מונותאיסטית 46
תאולוגיית הסתר הפנים 54
תאולוגיה שלילית רדיקלית וארוס 64
סיכום 65

פרק שני: שירה ותאולוגיה, שירה ומיסטיקה 67

שירה ותאולוגיה (תיאופואטיקה): המעשה השירי כמעשה תאיסטי 67
שירה ומיסטיקה 73
מיסטיקה בשירה: אוניברסליזם ופרטיקולריזם 73
שירה מיסטית: מאפיינים 76
מדוע "תאולוגיה" בשירת רבקה מרים ויונדב קפלון 78
השיח המחקרי על התאולוגיה בשירה העברית 80

פרק שלישי: נוכחות והיעדר – תאולוגיה בשירת רבקה מרים 83

הקדמה 83
יחס המחקר לשירת רבקה מרים 84
התייחסות המחקר לשירתה על רקע שירת השואה 85
התייחסות המחקר להיבטים אינטרטקסטואליים בשירתה 87
התייחסות המחקר למיסטיקה וארוטיקה בשירתה 88
מגמות תאולוגיות בשירתה 89
התגלות האל כאין וכהיעדר: מנוכחות לנוכחות מופשטת 90
אל זקן וחלש, אל ריק 96
האין החושני 97
נקודת האין: חיבור בין גבר לאישה 99
עמידה מול ההיעדר: החוקר כמשל 100
"בלב האבן, אמר החוקר / יש חור": החור וה"כורה" כאנטי־מקום, תאולוגיה נקבית חלופית 103
אובדן האני 107
אובדן האני כתשתית לאיחוד עם הנשגב ולהפנמת קולו של אלוהים 107
אובדן האני: חיפוש אלוהי הפרט וחיפוש אלוהי הכלל 109
אובדן האני: הפקרה כקשר 110
אובדן האני: כפייה ככוח יוצר וכבסיס לקרבת אלוהים 111
אסטרטגיות אינטרטקסטואליות: ערעור ושימור המסורת 113
דיסוננס תחבירי, אינטרטקסטואליות חתרנית ומעמדה הקנוני של התפילה 113
גדול, גיבור ונורא: מסורת של מחיקה ופרשנות 115
"קניתי איש את ה'" – קולאז': אסטרטגיה של התקבלות 116
שימוש במטבע לשון מסורתי כנגד המסורת 118
עיניו המתות של הדוד ליביש: תפילה שהיא טראומה 121
היעדר הכרעה כדרך לשימור המסורת 122
"באהבתם מחקו משמעות כל מילה": מחיקה כשימור המסורת 124
ביקורת והזדמנות: קריאות פמיניסטיות במסורת מקודשת 125
"לבדו": ביקורת תאולוגית פמיניסטית 125
שיבוש וגרוטסקה: חתרנות פמיניסטית 128
"הרב התנדנד כאם רחומה": דמותו האמהית של הרב 130
מסורת לנוכח אימת השואה 134
"ואני במתים העמקתי": תודעת אלוהים כאַיִן העולה מהפנמת מות העם 134
מפגש ארוטי עם המוות: פרוזת האב ושירת הבת 139
המשכיות המסורת כמסורת שבורה 146
"שמע ישראל" והעין חצי עצומה 149
שקיעת המטפיזיקה 151
הכרה בשמים כאין 151
היעדר מטפיזיקה: מסורת במצוקה ומשחק מחבואים רציני 154
הפנמה של תודעת הריק המטפיזי 155
היעדר המטפיזיקה: מצוקת המסורת ותודעת השליחות 157
רטרוספקטיבה: חזרה להתגלות 158
"מי שנגס בי בלילה": התבוננות ממרחק במאפייניה הארוטיים והאלימים של ההתגלות 160
מבט לאחור: אובדן בתוך אובדן 162
מבט לאחור: מפגש האל עם ילד 163
מבט לאחור על האל החלש: אינטימיות וקרבה במקום משיכה ואלימות 164
"פרשתי לפני את שמות אלוהי": רטרוספקטיבה כבקשת האל 166
"אלוהי המשובה": הולדת הנוכחות מתוך השעשוע, שיבה אל חוויית התגלות חד־פעמית 168
אינטימיות ויחסי מין כמרחב של התגלות 171
מארוטיקה למיניות וממונוגמיה לפוליאנדריה 172
אינטימיות עם האין 175
ניתוק הקשר בין האדם לאלוהים כביטוי לקשר 180
פשטות כאסטרטגיה למפגש עם האל 184
נוכחותו הפשוטה של האל העתיק 185
הסנה בפשטות גופנו: הגוף כמרחב של התגלות 186
"לקרוא לַכֹּל בַּשֵׁם הפשוט" 188
תאולוגיה בשירת רבקה מרים: סיכום 189

פרק רביעי: "אָז גָּדַלְתָּ מְאוֹד, כְּשֶׁהִפְלֵאתָ לְהַסְווֹת / אֶת הָרִיק הַדָּוֶה בָּאַשְׁלָיָה שֶׁיּוֹדְעִים אֲנַחְנוּ מַשֶּׁהוּ" – תאולוגיה בשירת יונדב קפלון 192

הקדמה 192
התייחסות המחקר לשירתו של יונדב קפלון 193
מגמות תאולוגיות בשירת קפלון 196
החמצה כהזדמנות למפגש אדם ואלוהים 198
התגלות מן הנמוך והבזוי 201
האלוהי מתגלה בגוונים של חושך: התגלות של פנים והתגלות של חוץ 205
"בחצר האפלה פסיעות אלוהי" 205
התגלות של חושך: התעלמות ונהרה 207
"יהיה לי בית": בין בית להתגלות 208
שפת השירה, שפת ההתגלות 212
התפכחות משפת הטוהר של התודעה הדתית 212
אלם השירה ואלם ההתגלות 213
המסע אל האלוהי הוא מסע הפרידה משמותיו 215
שפה סודית בין אדם לאלוהים 218
מעופה של המילה מול העליון 220
כתיבה, התגלות ומיניות 221
פוטנטיות מינית, פוטנטיות פואטית ונוכחות מול האל 222
מיניות גלויה כתחליף לסימבוליקה רומנטית־קוסמית במפגש עם האל 224
"וחבק אני את המתפלל האחרון": התוודעות לתשוקה – התחדשות דתית 226
התגלות האלוהי בקונקרטי 227
תפילה חדשה באזורי הגבול הנטושים 228
דתיות ותשוקה 230
"אני אשבור ואוליד": התגלות האל, התגלות האדם 232
תשוקה בדרך לכותל 234
הפנמתה של בעירת האמונה: תשוקה, אינטימיות זוגית והתחדשות האמונה 238
חלום מיני: חיבור בין האדם לאל 241
"פעם אחת": מיניות ועמידה מול האל – רטרוספקטיבה 242
"חלל יקר מכל": כפירה וחילון – הזדמנות לאמונה 248
טרנסצנדנטיות שמעבר לזמן ולמקום: פריצת הגבולות הדתיים 250
התפכחות ותמורה: הכופר המאמין 252
חשיפת מנגנוני השפה כתגובה לאתגר התאולוגי בנתק בין מסמן למסומן 258
התפכחות הכופר המאמין 259
תפילת הכופר 262
"פואמה ספרדית": תשתית מיתולוגית והיסטורית לעמדת הכופר המאמין 264
אלוהים – דבר הוא או אשליה? 271
"אולי", "קיקיון השיר", "כנראה" 271
"ימים שהשמש היא פנס כיס": אלוהים מתגלה בהיסטוריה 273
"אלוהים – דבר הוא או אשליה?" 275
"כשהפלאת להסוות את הריק הדוה באשליה שיודעים אנחנו משהו" 276
אדם בעולם: עוד יום בחרדת המוות מול החומק הנצחי 278
התגלות ורפלקסיה 279
"בורא בסתיו את אלוהים" 280
"כמו אלוהיך אני, חי רק באשר תחיה" 281
סרקזם, התלבטות ורפלקסיה לפני שער המקדש 281
רפלקסיה על רעיון בריאת האל בידי האדם 284
אני ו"כתפיו הרחבות השחורות של אלוהים": יחסי אדם ואלוהים בשלוש תמונות 285
"ששה שירים אחרונים": אמונה מן המצב הסיפי 289
תאולוגיה בשירת יונדב קפלון: סיכום 291

פרק חמישי: שירתם של רבקה מרים ויונדב קפלון במרחב השירה התאולוגית העברית החדשה 295

האל החלש והתנגדות למסורת 296
נביאים בשקיעת האלים: פרסונת הנביא בשירה העברית – מגואל למסמן של חֵסֵר 300
קיים ולא־קיים 302
אלוהי הנמוך, המגעיל, הבנאלי והיומיומי 306
מיניות וקרבת אלוהים 312
מקדש: החדר הריק, הגדם הכביר 314
"העבר מתנועע בתוך ההווה": גבולות האני והזמן 317
"אשריך אלוהי ברשתך נצוד הילד": ילדות ומוות כתשתית לשירה המיסטית 320
הדלקת נרות שבת – צומת משמעות תאולוגי: מבט גברי ונשי 322
הדלקת נרות – מבט גברי: האם, האישה, מושא געגועים ונוכחות של דתיות 323
נרות השבת – מבט נשי: התמודדות עם הטראומה והארת החולין 325

סיכום 329

ביבליוגרפיה 335

מפתח 365